Salg af bolig – disse ting skal du have styr på

Der kan være mange grunde til, at man vælger at sælge sin bolig. Det kan være, at økonomien ikke længere er til et stort hus, at man mangler plads, har for meget plads, eller at man har fundet et nyt hus, som passer bedre til ens økonomi, og har en kortere afstand til børnenes institutioner eller arbejdet.

Men at sælge sin bolig er ikke en helt nem affære. Det kræver nemlig, at du undersøger en række forskellige ting, som eksempelvis at du sætter dig ind i de forskellige dokumenter og rapporter, der er nødvendige ved salg af din bolig. Samtidig skal du også sætte dig ind i din økonomi og vurdere, hvad du gerne vil have for din bolig, og hvad du reelt set kan få for din bolig.

Hvad du kan sælge din bolig for afhænger af mange forskellige parametre. Her kan du eventuelt selv forsøge at fastslå prisniveauet eller få en ejendomsmægler til at vurdere din bolig. Ofte kan det give et mere præcist svar at få en ejendomsmægler til at vurdere boligen, da de har mere viden om boligmarkedet.

Dokumenter og papirer i forbindelse med salg af bolig

Skal du sælge din bolig, er der, foruden boligprisen, en masse dokumenter og papirer, der skal være på plads. Mange af dokumenterne i forbindelse med et hussalg er formelle procedurer, som skal være på plads og korrekte, for at du ikke kommer til at stå med en kæmpe regning, efter at du har solgt boligen.

De dokumenter, som du skal indhente, hvis du skal sælge din bolig er blandt andet:

  • Ejendomsdatarapport
  • BBR-meddelelse
  • Energimærkning
  • Matrikelkort
  • Tilstandsrapport
  • Elinstallationsrapport
  • Tingbogsattest
  • Hus- og ejerskifteforsikring
  • Sælgeroplysningsskema
  • Bygningstilladelse
  • Købsaftale

Sælger du en ejerlejlighed eller andelsbolig, skal du desuden fremskaffe dokumenter som:

  • Ejerlejlighedsskema
  • Andelsboligforespørgsel

Udover at få indsamlet disse dokumenter, kan det desuden være en god idé at snakke med din bank eller kreditforening, som du har taget et lån hos, om dit boligsalg. Særligt, hvis du har fået fastlagt prisniveauet, som din bolig kan sælges for, og dette beløb er under indkøbsprisen, er det vigtigt, at du tager fat i banken eller kreditforeningen for at sikre dig, at du må sælge din bolig med et underskud.

selvsalg-eller-ejendomsmaegler.

Ejendomsmægler eller selvsalg?

En anden ting du også skal overveje, når du skal sælge din bolig er, om du ønsker at stå for salget selv, eller du gerne vil have en ejendomsmægler til at stå for salget.

Selvsalg

Vælger du at stå for salget af din bolig selv, skal du fremskaffe og have styr på ovenstående dokumenter. Selvsalg kræver, at du har tid og overskud til at sætte dig grundigt ind i de forskellige dokumenter og få den viden og kendskab til dokumenterne, der er nødvendig for at kunne sælge en bolig. Derudover skal du stå for alt papirarbejdet og kontakten til køberne selv.

Fordelen ved selvsalg er naturligvis økonomien. Du kan spare mange penge ved selvsalg, fordi du selv står for de opgaver, som en ejendomsmægler ellers ville varetage. Selvsalg kan blandt andet være en god idé, hvis du skal sælge din andelslejlighed.

Ejendomsmægler

Vælger du at få en ejendomsmægler til at stå for salget af din bolig, behøver du ikke bruge en masse tid og ressourcer på at sætte dig ind i de mange forskellige dokumenter, eller finde ud af, hvor meget din bolig er værd – det klarer ejendomsmægleren for dig.

Sælger du et hus eller en ejerlejlighed, er det samtidig også mere sikkert at bruge en ejendomsmægler. Det kan eksempelvis være en lokal ejendomsmægler, der har styr på huspriser og boligmarkedet i området. Den lokale ejendomsmægler i Auning er et godt bud på en ejendomsmægler, der har mange års erfaring med boligsalg, og som kan hjælpe dig igennem hele salgsprocessen.

Ulempen ved at gøre brug af en ejendomsmægler er, at det hurtigt kan blive omkostningsrigt. Til gengæld kan en ejendomsmægler markedsføre din bolig og nå ud til en bredere gruppe af potentielle købere, end du selv ville kunne.