Man kan let blive frustreret, hvis man gerne vil finde et solbeskyttelsesprodukt til sine børn, som ikke indeholder kemiske stoffer, man ikke lige umiddelbart genkender. Hvis solcremen eller sollotionen skal være effektiv, skal der nemlig nogle stoffer i, som beskytter mod solen.
Det er jo logisk nok, men man kan godt finde produkter, som forsøger at gøre noget for at holde det, man i folkemunde bare vil kalde kemi, nede på et fornuftigt niveau.
Og der er god grund til, at man skal lede efter produkter, som ikke er fulde af forskellige kemiske stoffer, som er produceret i et laboratorium. Selvom de kan være nødvendige i nogle tilfælde, er det ikke godt for os at bære udsat for for mange af dem i for lang tid.
Faktisk er netop det tanken bag brandet Rudolph Care, som blev startet af Andrea Elizabeth Rudolph. Hun deltog i en kampagne for Greenpeace, som målte indholdet af farlige kemikalier i blodet på en række kendte danskere, og resultatet gjorde Andrea Elizabeth Rudolph vred – så vred, at det mundede ud i Rudolph Care.
Rudolph Care med fokus på indholdet
Netop fordi Andrea Elizabeth Rudolph blev så vred over resultaterne fra kampagnen ville det også være mærkeligt, hvis produkterne fra Rudolph Care var pumpet fyldt med farlige kemikalier. Sådan er det dog heller ikke.
Et hurtigt kig på Forbrugerrådet TÆNK’s app Kemiluppen viser også, at en række af Rudolph Cares produkter scorer den bedste karakter, når det kommer til indholdsstoffer i produkterne.
Solbeskyttelse er svært at finde uden kemi, men solprodukterne til børn fra Rudolph Care er blandt dem, der scorer den bedste karakter i appen. Produkterne til voksne indeholder parfumestoffer, som ikke nødvendigvis er skadelige.
Appen fortæller dog, at man skal være opmærksom – eksempelvis hvis man har allergi for parfume i forvejen – og derfor ligger karakteren på det mellemste af 3 niveauer i Kemiluppen. Appen er handy, når man står i butikken eller sidder på en side, hvor man vil købe hudpleje og lignende, så man kan slå op og få en nem og forståelig oversigt over indholdet i produktet, man kigger på.
Økologisk tilgang
I Rudolph Cares tilfælde er der den tilføjede fokus på ingredienserne, at der også stræbes efter økologiske produkter. Endnu en gang kan det være svært at nå fuldt ud, når vi snakker om solbeskyttelse, men mange af produkterne fra mærket er lavet af økologiske ingredienser.
Derimod finder man en masse svanemærker på produkterne, og det er endnu et godt tip til den bevidste forbruger. Svanemærket er nemlig en god indikator på, at en producent har lagt sig i selen for at lave produkter, som ikke er skadelige for vores kroppe.
Svanemærket er også så etableret i Danmark, at de fleste vil kunne genkende det, hvilket bestemt er en fordel for forbrugerne i landet.
Svanemærket er faktisk en nordisk opfindelse og forløber til EU-mærkatet, som fortæller om nogenlunde det samme som Svanemærket – EU-mærket er bare en blomst i stedet for en svane. Begge mærker er derfor gode at kigge efter.