Forkælelse er populært – både ude og hjemme

De fleste mennesker har nok følt sig fortjent til forkælelse fra tid til anden. Nogle gange fordi de blot trænger til det. Andre gange fordi de har udrettet noget for dem selv eller andre og derfor mener, de fortjener en form for belønning for det hårde arbejde.

Men mens den forkælelse for nogle årtier siden måske skulle findes i et godt stykke chokolade, en ekstra god flakse rødvin eller måske en tur i biografen, så er der kommet mere luksuriøse løsninger på markedet.

Det skyldes uden tvivl også, at danskerne generelt har flere penge mellem hænderne, og derfor har flere også råd til at vælge forkælelse fra de øverste hylder. Og selvom vin, chokolade og ture i biografen stadig kan betragtes som forkælelse, så er barren hævet markant, hvis man for alvor skal tale om forkælelse på højt plan.

Wellness og spa vinder frem

Mens kurbade og badehoteller tidligere var forbeholdt de få, er det i dag blevet en langt større del af befolkningen, der nu søger mod de luksuriøse tilflugtssteder. Særligt er begrebet wellness blevet noget, som vi danskere har taget til os. Et begreb, der både dækker over velvære for krop og sjæl.

Derfor er det heller ikke længere nok ”kun” at besøge et termisk bad, eller få en god omgang massage. Det skal gerne kombineres i overdådige rammer og gerne suppleres med et godt måltid mad, og måske endda også en overnatning.

Faktisk lader danskerne sig heller ikke længere begrænse af geografien. Blandt de danskere influencers og bloggere er eksempelvis Ystad Saltsjöbad i Sverige blevet populært. Andre vælger den lidt mere eksklusive løsning og tager på wellnessferier i enten Sydeuropa eller Asien på store resorter, der kun har til formål at forkæle sine gæster til det yderste. Dog er det stadig langt fra alle, der har råd til disse ophold.

Forkælelse i hverdagen

Forkaelelse i hjemmet

Forkælelse kan dog komme i mange former og behøver ikke nødvendigvis kræve, at du forlader dit eget hjem. Det er naturligvis meget forskelligt, hvad folk selv føler forkælelse er for dem. For nogle kan det være, at de køber et lækkert økologisk stykke kød, som de bruger en hel dag på at tilberede.

For andre kan det dreje sig om, at de køber nogle lækre plejeprodukter til dem selv. På den måde kan de få lidt forkælelse hver dag, når de bruger de lidt bedre produkter på deres kroppe. Samtidig bliver vi, særligt på de sociale medier, konstant udsat for redigerede billeder af perfekte kroppe og mennesker, der gerne reklamere for de dyre produkter. Og det øger salget.

Den stigende efterspørgsel på skønhedsprodukter herhjemme, har også betydet, at flere danske producenter har taget kampen op mod de store verdensomspændende selskaber. Blandt de danske mærker kan nævnes Tromborg, der falder i kategorien af luksuriøse produkter. De har slået sig op på deres velduftende produkter, som blandt andet består af økologiske planteekstrakter. Og med alt fra håndsæbe til øjencreme, er der rig mulighed for at finde et produkt, der kan gøre de fleste glade.